FB6 Mathematik/Informatik/Physik

Institut für Informatik

Aktuelle Veranstaltungen

Englisch für das Studium der Informatik und verwandter Fächer: Introduction to Academic English
Dozent:Dr. Stefan Serwe
Veranstaltungstyp:Fachspezifischer Kurs (Offizielle Lehrveranstaltungen)
Beschreibung:At university, you are regularly reading, listening to, and producing academic texts in English that are different in many ways from the type of texts you encounter in your every-day life. Such academic texts follow their own conventions: they are constructed in a special way and use a particular form of English. Therefore, they might be difficult to understand at first, and they might be even more difficult to produce on your own.
This course is designed to overcome such difficulties and to make you feel more at ease when you are reading textbooks or research articles, are listening to lectures or online presentations, are writing a report or thesis, or are preparing a course presentation or an oral exam in English. Together, we will explore what makes academic texts and the English used in them special and different. In particular, we will address the following issues:
• What do we mean when we talk about academic English?
• How are academic texts typically structured?
• What makes academic sentences precise and well-written?
• What are effective strategies for reading academic writing?
• How are data and the ideas of other researchers used in academic texts?
Throughout the course, we will analyze different types of texts to get a good grasp of these issues, but we will also actively practice the use of Academic English in writing and speaking/presenting. For this, we will mix classroom discussions with group work and small individual projects throughout the semester. The topics, examples, and tasks for this course will largely be taken from various areas of Computer Science or related fields to ensure that the language features discussed throughout can be applied to your course of studies.
Ort:32/372
Semester:WiSe 2019/20
Zeiten:Do. 16:00 - 18:00 (wöchentlich)
Erster Termin:Donnerstag, 07.11.2019 16:00 - 18:00, Ort: 32/372
Veranstaltungsnummer:SPZ 1.550
Empfohlenes Semester:Dieser Kurs ist nur für Studierende der Informatik oder anderer Fächer des Fachbereichs 6. Studierende aus anderen Fachbereichen, die sich in Stud.IP für den Kurs anmelden, werden wieder ausgetragen. Der interdisziplinäre Kurs Nr. SPZ 1.510 "Englisch für das Studium: Introduction to Academic English" steht jedoch allen Studierenden offen und behandelt dieselben wissenschaftssprachlichen Themen wie dieser Kurs. Beide Kurse können gleichermaßen anerkannt werden.
Voraussetzungen:Für die Teilnahme am Kurs ist KEIN Einstufungstest oder konkreter Nachweis eines Sprachniveaus erforderlich. Teilnehmerinnen und Teilnehmer sollten jedoch (gemäß Selbsteinschätzung) über Englischkenntnisse mindestens der Stufe B1 verfügen, um sinnvoll im Kurs mitarbeiten zu können. Für Fragen zu Ihrem Sprachniveau, zur Kursorganisation, zu den Teilnahmevoraussetzungen o.ä. können Sie sich gerne per Email an den zuständigen Bereichsleiter Frank Lauterbach wenden (unter <frank.lauterbach@uni-osnabrueck.de>). Falls Sie Fragen zur Anrechnung unserer Kurse im Professionalisierungsbereich haben oder sich unsicher sind, welche Regelung auf Sie zutrifft, wenden Sie sich bitte an die Koordinierungsstelle Professionalisierungsbereich.
Sonstiges:Dieser Kurs gehört zum Lehrbereich "Akademische Fremdsprachenlehre" des Sprachenzentrums Osnabrück. Für inhaltliche Fragen wenden Sie sich bitte an Frank Lauterbach unter <frank.lauterbach@uni-osnabrueck.de>.
ECTS-Kreditpunkte:3,0